Mööpelit ja tapetit -näyttely

Kulttuuritoimen näyttelyssä Vanhalla Yhteiskoululla voi tutustua tapettien historiaan sekä kahden kodin kalusteisiin. Nämä osanäyttelyt yhdistyvät valokuvien ja esineiden avulla yhdeksi tarinaksi ihmisistä, jotka asuivat Mynämäessä viime vuosisadalla. Samalla voi nauttia taidemaalari Yrjö Lallan suurelle yleisölle tuntemattomista muotokuvista ja tauluista.

Mynämäen pappilassa asui vuosina 1919-1951 rovasti Rönnevaaran perhe. Rönnevaara oli Mynämäen seurakunnan pitkäaikainen kirkkoherra ja vaikutti seurakunnan ja kunnallispolitiikan lisäksi aktiivisesti mm. Mynämäen Yhteiskoulun perustamiseen.

Toinen tarina liittyy Tainion kauppiassukuun, jonka nimeä kantaa Mynämäessä toimiva vanhusten palvelutalo. Laura ja Irma Tainio lahjoittivat koko omaisuutensa Mynämäen vanhustyön hyväksi. Tapettien historiaa käsittelevä näyttely on lainattu Naantalin museosta ja täydennetty paikallisella materiaalilla.

Lisätietoa